{{ctrl.notification}}

شرایط و قوانین خرید بلیط هواپیما

خرید بلیط هواپیما در سایت "از ما سفر" با داشتن مجوز فروش بلیت الکترونیک از هواپیمایی کشوری و پیروی از مجموعه قوانین و مقررات تجارت الکترونیکی، خریدی امن و قابل اعتماد خواهد بود. و با توجه به این مجوزها و قوانین هرگونه تخلف از این قوانین پیگرد قانونی دارد.

بنابراین از تمامی خریداران تقاضا می شود قبل از اقدام به خرید بلیط هواپیما، کلیه ی قوانین و مقررات را مطالعه نمایید. و با اطلاع دقیق از شرایط و ضوابط موجود، اقدام به خرید بلیط هواپیما نمایند.

 

آیا می توان از بلیط شخص دیگری استفاده کرد؟

پیش از اقدام به خرید بلیط هواپیما در نظر داشته باشید که باید نام مسافر را در هنگام ثبت نام و رزرو بلیط، با حروف انگلیسی وارد کنید. بهتر است بدانید در صورت وجود اشتباه در وارد کردن نام، امکان اصلاح نام وجود ندارد و "از ما سفر" مسئولیتی در قبال اطلاعات نادرست مسافران برعهده ندارد.

 بلیط هر مسافر باید به نام خود شخص خریداری شود. در صورت مغایرت نام مسافر در بلیط با اطلاعات کارت شناسایی، امکان انتقال به غیر و پذیرش مسافر وجود نخواهد داشت. در این شرایط مسافر باید بلیط خود را کنسل و مجددا خریداری نماید

 

آیا قیمت بلیط در همه گروه های سنی یکسان است؟

مسافران باید در حین خرید بلیط هواپیما ( به عنوان مثال بلیط هواپیما مشهد تهران)، در انتخاب رده ی سنی دقت کنند. در قوانین هواپیمایی کشوری، به رده سنی کمتر از 2 سال نوزاد، بین دو تا دوازده سال کودک و بیشتر از دوازده سال بزرگسال گفته می شود. در صورت عدم انتخاب صحیح رده ی سنی، از سوار شدن مسافر به هواپیما جلوگیری خواهد شد.

زیرا نرخ مصوب قیمت بلیط هواپیما در بلیط های سیستمی، برای هر رده ی سنی متفاوت است. لازم به ذکر است در بلیط های چارتری و غیرقابل استرداد، قیمت بلیط در رده های سنی کودک و بزرگسال یکساناست. بهتر است بدانید بلیط یک کودک و یا یک نوزاد باید حتما همراه با بلیط یک بزرگسالان خریداری شود. بنابراین برای سفر به همراه کودکان دو قلو باید دو والد یا یک والد و سرپرست همراه حضور داشته باشند.

پس از اتمام فرآیند خرید بلیط و تایید آن، خرید یا رزرو قطعی بوده و صفحه ی دریافت بلیط برای مسافر نمایش داده می شود و مسافر می تواند بلیط خود را دریافت نماید. در سامانه "از ما سفر" بعد از اتمام خرید بلیط، اطلاعات پرواز برای مسافران با پیامک به شماره ای که هنگام خرید بلیط وارد کرده اید اطلاع داده می شود.

 

مدارک شناسایی مورد نیاز در مراجعه به فرودگاه

مسافر در زمان مراجعه به فرودگاه باید یک مدرک شناسایی معتبر از خود به کانتر هواپیمایی ارائه دهد.

 

آیا می توانم بلیط خود را کنسل کنم؟

تمام کنسلی های بلیط از طرف مسافر، طبق قوانین هواپیمایی کشوری، شامل جریمه ی کنسلی می باشند. مقدار جریمه کنسلی متفاوت بوده و بر اساس قوانین کنسلی هر ایرلاین محاسبه می شوند.

پس از استرداد بلیط توسط مسافر، مبلغ جریمه محاسبه و از قیمت بلیط کسر شده و مابقی هزینه به صورت آنلاین به حساب مسافر واریز خواهد شد. لازم به ذکر است، مدت زمان برگشت وجه استرداد طبق قوانین بین بانکی، بین 24 تا 72 ساعت می باشد. این قانون برای بلیط های چارتر و غیرقابل استرداد وجود ندارد. برای استرداد بلیط می توانید به صورت آنلاین از اینجا اقدام نماید.

 

در صورت تاخیر زیاد در پرواز چه کنم؟

جرایم کنسلی برای شرایط لغو یا تاخیر بیش از دو ساعت پرواز صادق نمی باشند. مسافر باید فرم کنسلی پر نماید و به صورت آنلاین امکان کنسلی وجود ندارد.  در صورتی که پس از مراجعه به فرودگاه پرواز به هر دلیلی ابطال شود یا تاخیر بیش از 2 ساعت داشته باشد و مسافر از ادامه سفر خود انصراف دهد به منظور پیگیری و استرداد بدون جریمه باید بلیط یا رسید مهر شده ایستگاه مبدا را ارائه دهد.

شرکت های هواپیمایی هما، آسمان، ماهان، کیش ایر، قشم ایر، کارون، آتا، معراج، تابان، کاسپین، ساها، سپهران، وارش، فلای پرشیا، پارس و پویا از تاریخ 1399/11/01 توافقنامه ای را منعقد کرده اند. به موجب این توافقنامه شرکت هواپیمایی که پرواز آن دارای تاخیر بیشتر از 2 ساعت است یا پرواز خود را ابطال کرده است موظف است بلیط مسیر فوق الذکر را ممهور به مهر علت تاخیر و یا ابطال پرواز نموده تا از سوی مسافر به منظور عدم کسر هزینه ابطال بلیط (crcn) ادامه مسیر و یا برگشت خود به شرکت هواپیمایی ثانویه ارائه دهد. (دقت فرمائید که تاریخ صدور این بلیط باید قبل از تاریخ ابطال یا اعلام تاخیر پرواز باشد ) ایرلاین زاگرس و ایران ایرتور جزء این توافق نیستند.

در ایرلاین وارش در زمان تغییر تایم پرواز در صورت انصراف مسافر از تایم جدید، باید قبل از پرواز تعیین تکلیف شود و مسافر اعلام نماید که تغییر تایم مورد تایید نبوده است . در صورتی که مسافر این تاخیر را بپذیرد ولی از پرواز استفاده نکند، بعد از تایم پرواز، مسافر مشمول جریمه می شود.  

در رابطه با پرواز هایی که تاخیر بالای 4 ساعت داشته اند و مسافر از پرواز استفاده کرده است مسافران می توانند جهت دریافت خسارت خود به ایرلاین مراجعه نماید.  "از ما سفر" مسئولیتی در رابطه با پرداخت خسارت اینگونه پرواز ها ندارد

 

جا ماندن از پرواز یا (NO SHOW)

قوانین نوشوو در ایرلاین های مختلف متفاوت است.

در پرواز های مربوط به ایرلاین سپهران کلاس های نرخی GB،NB،XB،FB،UB،WB،G،N،X،F،U،W تا 7روز از تاریخ پرواز امکان استرداد (نوشوو....) دارند و کلاس های نرخی P،V،PV،LV،L،T،Q،E،O،S،H،A،M،B،R،I،J،K،Z،D،YB،Y تا 30 روز از تاریخ پرواز امکان استرداد (نوشوو ... ) دارند..

درصورت جا ماندن از پرواز ایرلاین ساها بعداز گذشت 1ماه از زمان پرواز مبلغی مسترد نمی گردد. بنابراین دقت نمایید تا پیش از 30 روز نسبت به استرداد بلیط خود اقدام نمایید.

 

تغییر نوع هواپیما نسبت به زمان خرید بلیط

نوع هواپیمایی (نام و برند تجاری هواپیما) که مسافر در حین خرید بلیط انتخاب نموده است، طبق اعلام ایرلاین ها بوده و روی بلیط مشخص می شود. مسئولیت هرگونه تغییر در نوع هواپیما بر عهده ی ایرلاین برگزارکننده ی پرواز می باشد. "از ما سفر" در قبال تغییر نوع هواپیما هیچ گونه مسئولیتی را عهده دار نخواهد شد.

 

در خرید بلیط های اتصالی چگونه عمل کنم؟

در صورتی که مسافر بخواهد برای دو پرواز متوالی بلیط تهیه نماید، باید به فاصله ی زمانی حداقل 3 ساعت بین رسیدن پرواز اول و حرکت پرواز دوم دقت نماید. در صورت عدم رعایت این قانون، مسئولیت نرسیدن مسافر به بلیط دوم کاملا بر عهده ی مسافر می باشد.

 

قوانین خرید و لغو پروازهای رفت و برگشت در صورت بروز تاخیر و انصراف

در شرایطی که پرواز رفت و برگشت از دو ایرلاین متفاوت باشد، با لغو پرواز رفت یا انصراف مسافر به خاطر تاخیر بیش از دو ساعت، ممکن است لغو پرواز برگشت شامل جریمه ی کنسلی شود.

خریدار به هیچ وجه نباید قیمت و مفاد روی بلیط را تغییر دهد یا اقدام به فروش مجدد بلیط با قیمت بالاتر از قیمت درج شده روی آن نماید.

 

توصیه های پزشکی برای سفرهای هوایی

طبق قوانین سازمان هواپیمایی کشوری، خانم های باردار (اطلاعات بیشتر برای سفر در طول بارداری را از اینجا بخوانید)، بیماران قلبی-  عروقی، افراد مبتلا به بیماری های تنفسی، صرع، دیابت ملیتوس کنترل نشده، آنمی شدید، افرادی که داروهای تضعیف کننده ی سیستم ایمنی بدن استفاده می نمایند و مسافرانی که دیالیز می شوند، باید مجوز پزشک معالج و همینطور مجوز پزشک معتمد ایرلاین را به همراه داشته باشند.

مسافرانی که مجوز پزشک همراه دارند، لازم است تا داروهای مورد نیاز خود را همراه داشته باشند.

 

خرید بلیط برای اتباع خارجی

اتباع خارجی برای خرید بلیط نیاز به پاسپورت یا برگه تردد دارای اعتبار داشته و لازم است در زمان خرید، شماره گذرنامه را وارد نمایند.

کودکان اتباع برای خرید بلیط نیاز به پاسپورت یا برگه تردد داشته و امکان خرید بلیط برای آنها با پاسپورت والدین وجود ندارد.

 

پروازهای چارتر

نوسان و تغییرات قیمت در بلیط های چارتر نسبت به بلیط های سیستمی بیشتر است.

در پروازهای چارتر در صورتی که پرواز کنسل شوند و مسافر بلیط جایگزین از طرف آژانس دریافت نکند، مبلغ بلیط به طور کامل استرداد خواهد شد. و در صورت تاخیر بیشتر از دو ساعت یا ابطال، ارائه ی بلیط مهر شده الزامی می باشد. همچنین در پروازهای چارتر، قیمت بلیط برای کودکان بین 2 تا 12 سال با قیمت بلیط بزرگسال یکسان می باشد.

در مسیر کیش و قشم در صورت خرید پرواز چارتر ( بلیط هواپیما مشهد کیش یا هر مبدا دیگری) و جا ماندن از پرواز (noshow)  مبلغی استرداد نمی شود.

 

دستورالعمل های ایرلاین ها در خصوص کرونا

در پرواز های قشم ایر مسافران بالای 8سال ملزم به ارائه تست  pcrمنفی با اعتبار 72ساعت از زمان پرواز یا کارت واکسن با  QR میباشند.

در مسیر قشم ایرلاین پارس ایر، بار مسافر باید به اندازه یک چمدان متوسط باشد در صورتی که حجم بار مسافر بیشتر باشد قبل از خرید با پشتیبانی تماس حاصل نمایید.

در پروازهای پویاایر مسافران بالای 12 سال ملزم به ارائه کارت دیجیتال واکسن یا تست pcr منفی با اعتبار 48 ساعت از زمان پرواز میباشند.

 

خرید بلیط برای مسافران توانخواه

به دلیل عدم پذیرش مسافرین توانخواه در بعضی از پرواز ها لطفا قبل از صدور بلیط با پشتیبانی "از ما سفر" تماس حاصل نمایید در غیر این صورت مسئولیت عدم پذیرش مسافر به عهده شخص صادر کننده بلیط میباشد .